Chrono Calculator
Informatie voor docenten
Highscores - Charge Your Brainzzz Game

Behandelingen

Veel van de bekende slaapstoornissen vallen goed te behandelen. Hieronder zie je een aantal veelgebruikte behandelingen voor verschillende slaapstoornissen. Klik op één van de onderstaande behandelingen voor meer informatie.

Cognitieve gedragstherapie meer lezensluiten

Voor mensen met insomnie bestaat er een trainingsprogramma om weer normaal te leren slapen: cognitieve gedragstherapie voor insomnie. Tijdens zo’n programma krijg je informatie over slaap, slaaptips en oefeningen waarmee je op een andere manier leert denken en omgaan met je slaapgedrag. Zo’n behandeling bestaat vaak uit zes tot acht gesprekken, die één keer in de week plaatsvinden en oefeningen voor thuis. Het is op de lange termijn de meest succesvolle behandeling voor insomnie.

Licht-donker therapie en doorschuiven van de slaap meer lezensluiten

Mensen met een vervroegd of vertraagd slaapfasesyndroom kun je behandelen met lichttherapie. Je moet dan op een specifiek moment op de dag voor een speciale lamp gaan zitten en op andere momenten juist zorgen dat je geen of weinig licht ziet (schemerdonker). Welke momenten dat precies zijn, zoekt de behandelend arts eerst uit. Uiteindelijk kan licht-donker therapie ervoor zorgen dat zo iemand weer op een normaal tijdstip naar bed gaat en opstaat. Als je op heel extreme tijden slaapt, maakt een arts soms eerst een schema waarbij je steeds een paar uur later naar bed gaat. Als je dan weer op een normaal tijdstip slaapt, krijg je een schema met licht-donker therapie.  

Behandelingen voor slaapapneu meer lezensluiten

Bij kinderen met slaapapneu wordt vaak eerst gekeken of amandelen knippen het probleem verhelpt. Als de amandelen klein zijn, of na de operatie nog steeds sprake is van slaapapneu, kan een andere behandeling nodig zijn. Als je alleen stopt met ademen wanneer je op je rug ligt, kun je leren om op je zij te slapen. Er bestaan speciale apparaatjes die je waarschuwen door te gaan trillen wanneer je op je rug gaat liggen. Door dat signaaltje weet je dan dat je weer op je zij moet gaan liggen.

 

Als je in alle houdingen last hebt van slaapapneu is er een andere behandeling nodig. Soms heeft het zin om met een beugel de stand van de kaak te veranderen. Er is bijvoorbeeld een beugel die ‘s nachts je onderkaak naar voren trekt, waardoor je beter kunt ademen. Maar omdat je nog groeit tijdens de puberteit, moet zo’n beugel vaak vervangen worden. Daarom wordt zo’n behandeling vaak uitgesteld totdat je 21 bent.

 

Tot slot bestaat er een behandeling genaamd CPAP. Dat staat voor Continuous Positive Airway Pressure. Vertaald betekent dat: continue positieve luchtdruk op je luchtwegen. Je krijgt daarbij een soort maskertje op, dat aan een luchtpompje verbonden zit. Met behulp van dit apparaat kun je ‘s nachts beter ademhalen als je slaapapneu hebt. Daardoor kan je dan beter doorslapen.

 

 

Slaapmiddelen meer lezensluiten

Voor mensen met ernstige slapeloosheid is soms tijdelijk een slaapmiddel nodig. Deze medicijnen zorgen ervoor dat je ontspant, slaperig wordt en makkelijker in slaap valt. Sommige slaapmiddelen zorgen ervoor dat je makkelijker doorslaapt. Tot nu toe zijn er echter geen medicijnen die je een normale nacht met diepe slaap en REM slaap geven.  Daarbij zijn dit soort medicijnen vaak verslavend. Als je er dan ineens mee stopt, kun je tijdelijk helemaal niet meer slapen. Daarom kun je deze medicijnen het beste kortstondig gebruiken, bijvoorbeeld maximaal twee weken. Ook kun je de medicijnen het beste alleen gebruiken in situaties waarbij je weet waarom je slecht slaapt. Slaapmiddelen zijn alleen verkrijgbaar op recept.

Melatonine meer lezensluiten

Drogisterijen en apotheken verkopen melatonine als middel voor mensen met slaapproblemen. Het wordt aangeprezen als een onschuldig slaapmiddel. Maar dat is best raar, want melatonine heeft effect op je biologische klok. Wat voor effect dat is, hangt af van van hoe laat je het inneemt. Als je melatonine op het verkeerde tijdstip inneemt of als je teveel inneemt, kan dat je biologische klok ontregelen. Daardoor kun je dan juist extra slaapproblemen krijgen, in plaats van de goede nachtrust die je graag wilt. Neem daarom nooit zomaar melatonine als slaapmiddel, maar alleen op aanraden van een slaapdeskundige. Die kan vaststellen of melatonine in jouw geval kan helpen.

 

Klik hier om over een aantal voorbeelden van verkeerd melatoninegebruik te lezen.

Nachtmerrietraining meer lezensluiten

Dromen en nachtmerries ontstaan in je slaap doordat je hersenen een verhaal maken van dingen die je hebt meegemaakt. Of gedachten die je hebt onthouden. Je kunt nachtmerries veranderen door je gedachten te veranderen. Hierop is de behandeling van nachtmerries gebaseerd. Je gaat dan bijvoorbeeld overdag oefenen om een ander einde voor een nachtmerrie te bedenken, een einde dat je veel minder eng vindt. Soms werkt het ook om een dromenvanger boven je bed te hangen en jezelf te vertellen dat die vervelende dromen verjaagt. Wil je meer weten over nachtmerries? Klik dan hier.

 

Nachtmerries zijn iets anders dan extreme angstaanvallen ‘s nachts, de zogenaamde ‘night terrors’. Dit komt vaak bij kinderen op de basisschool voor. Slechts bij een klein deel blijft dit zo wanneer ze volwassen zijn. Kinderen met een night terror-aanval huilen hard en lijken heel angstig, maar zijn niet te benaderen of wakker te krijgen. Oudere kinderen kunnen agressief zijn. Het beste kun je ervoor zorgen dat ze zich niet kunnen bezeren en vervolgens afwachten tot ze weer slapen. Hoewel heel beangstigend om te zien, weet het kind er bij wakker worden zelf niets meer van. Night terrors komen vaker voor bij mensen die slaaptekort hebben. Een goed slaapritme met voldoende slaap kan er voor zorgen dat er minder night terrors optreden.

 

Slaaptips meer lezensluiten

Om goed te slapen heb je allereerst de algemene slaaptips. Voor de meeste parasomnieën bestaat geen specifieke behandeling. Vaak helpen strakke bedtijden en de slaaptips wel om parasomnieën zoals slaapwandelen te verminderen. Bij kleuters die bijvoorbeeld slaapwandelen, night terrors hebben of bedplassen wordt soms geadviseerd om ‘s middags een kort dutje te doen. Daardoor slapen ze aan het begin van de nacht iets minder diep. Na je kleuterleeftijd is het niet verstandig om nog dutjes te doen.